Аннотация:В статье рассматривается проблема оглушения русских звонких взрывных согласных в произношении корейских студентов. Автором статьи был проведен эксперимент для выявления разницы произношения взрывных согласных носителем русского языка и корейских студентов. Для этого было проведено предварительное сравнение особенностей русских и корейских взрывных согласных. Экспериментальным путем были выявлены сходства и различия в артикуляции и акустических характеристиках взрывных согласных русского и корейского языков, был проведен анализ ошибок, допускаемых корейскими учащимися при произношении русских звонких и глухих взрывных согласных: определена частотность артикуляционных, фонематических ошибок, указана причина их возникновения. В ходе эксперимента было выявлено влияние условий обучения на обучение произношению (обучение в Корее у корейского преподавателя, у русского преподавателя); влияние гендерной принадлежности на произношение.
Ключевые слова: экспериментальное исследование, русские согласные, корейские согласные, компьютерная программа Praat, звонкие и глухие согласные, русские взрывные согласные, русское произношение корейских студентов.
The voiced and voiceless Russian explosive consonants in Russian pronunciation by Korean students
This paper considers the voiced and voiceless Russian explosive consonants in Russian pronunciation by Korean students. An experiment was conducted to identify the acoustic variations in the pronunciation by Korean students of Russian explosive consonants. In the first stage, a computer program Praat 5.3.48 recorded Russian explosive consonants pronounced by native speakers of Russian and Korean languages. In the second stage, during the comparative analysis of the results of the experiment, acoustic characteristics of Russian explosive consonants were analyzed, and while they were pronounced by Korean students, they were found to have deviated from the norm of the Russian language. The author had analyzed errors made by the Korean students in the pronunciation of Russian voiced and voiceless explosive consonants. The experiment revealed the reason of the students' errors and influence of the learning environment for teaching pronunciation.
Key words: experimental study, comparative study of Russian and Korean consonants, acoustic characteristics of consonants, computer program Praat, Russian voiced and voiceless consonants, Russian explosive consonants, Russian pronunciation by Korean students.