Аннотация:Представлены инновационные феномены практики непрерывного образования, возникающие в них концептуальные разрывы, которые ставят новые вопросы перед современной дидактикой. Предложено понимание инновационного образования как порождения и освоения объективно нового культурного опыта. Инновационное образование рассматривается как средство прохождения кризисных ситуаций индивидуального и/или коллективного субъекта (ситуации жизненного, профессионального, производственного, организационного кризиса). В социальном плане инновационное образование может поддерживать позитивный, ненасильственный путь социальной трансформации в развитии современного общества.
The paper presents innovative phenomena of continuous education (life-long learning), and related conceptual gaps/paradoxes in educational theory. Many of educational practices are not recognized as objects of educational theory, and may be regarded as ‘Unidentified Educational Objects’. The paradoxes are analyzed as challenges posting new questions for educational theory (Didactics). The author suggests a new concept of Innovative Education as a process of learning experience 'on the run', generating and translating experience that may be objectively new. Innovative Education is seen as a tool for dealing with crisis situations, including personal, career, performance, and organizational crisis. In its social aspect Innovative Education is seen as a positive way to design non-violent social change, passing through 'breaks in continuity' of current social development.
Ключевые слова. Дидактика, инновационное образование, инновационность, интерактивное обучение, концептуальные вызовы, коучинг, культура, непрерывное образование, образование взрослых, парадокс, развитие лидерства, последипломное профессиональное образование, субъект образования, организационные изменения, целостный опыт.
Keywords: Adult and continuing education, conceptual challenge, coaching, didactics, experiential education, holistic experience, innovative education, innovative learning, innovations in education, leadership development, life-long learning, non-violent social change, organizational change, paradox.