Аннотация:This article is devoted to the study of the features of the dynamics of speech function (using associative activity as an example) in the circadian cycle of children and adolescents with hypertension (HTN). The research aims to distinguish between various approaches to teaching them. All participants were divided into the following two groups: the main group comprising 62 patients with HTN; the control group of 62 mostly healthy children. Both groups were matched for gender and age and then investigated by daily monitoring of blood pressure (BP) and multiple (threefold) neuropsychological testing following A.R. Luria's method in accordance with the conditional biorhythmological division of the day into three periods. Speech skills were assessed using C.G. Jung's associative experiment. In the participants with HTN, a comparative analysis of the dynamics of speech function in the circadian rhythm was carried out, and its results revealed a clear relationship between arterial pressure rhythm disturbances and speech activity. It was demonstrated that either an insufficient or significant decrease in blood pressure is commonly accompanied by a disruption of the circadian rhythm of speech activity. The observed daily fluctuations in the speech activity of the participants with HTN indicated desynchronosis and the formation of an altered biorhythm type, which is inverted with respect to the normal circadian rhythm of speech. In the participants with HTN, there was a change in the daily profiles of speech activity (associative processes), with the formation of a pathological circadian rhythm and the deterioration of speech activity.Keywords: CHILDREN AND ADOLESCENTS, HYPERTENSION, CIRCADIAN RHYTHM, SPEECH FUNCTIONСтатья посвящена изучению особенностей динамики речевой функции (на примере ассоциативной деятельности) в циркадианном цикле у детей и подростков с артериальной гипертензией (АГ) в целях последующей дифференциации подходов к их обучению. Одну группу составили 62 пациента с АГ, а другую (контрольную) - 62 практически здоровых ребенка. Обе группы были сопоставимы по полу и возрасту. Для достижения поставленной цели использовалось суточное мониторирование артериального давления (СМАД) и трехкратное нейропсихологическое тестирование по методике А.Р. Лурия. Состояние речи оценивалось с помощью ассоциативного эксперимента (К.Г. Юнг). Сравнительный анализ динамики речевой функции в суточном ритме позволил выявить у пациентов с АГ специфику, отражающую взаимосвязь нарушений ритма артериального давления и речевой деятельности. Установлено, что недостаточная или повышенная степень ночного снижения АД сопровождалось нарушением суточного ритма речевой активности. Суточные колебания активности речи у пациентов с АГ указывали на десинхроноз и формирование измененного типа биоритма, инвертированного к нормальному циркадианному ритму речи.