Аннотация:Во введении настоящей методологической статьи обосновывается актуальность и значение воспитания на современном этапе, закреплённые на законодательном уровне. В основной части раскрывается роль и значение основных взглядов выдающегося русского педагога, общественного деятеля, писателя Константина Дмитриевича Ушинского. Подробно показано, что принципы культуросообразности и природосообразности педагогической концепции К.Д. Ушинского недостаточно применяются в современной педагогической практике. Авторы уделяют особое внимание представлениям К.Д. Ушинского о роли искусства и эстетического воспитания в духовно-нравственном развитии всех обучающихся, начиная с самых младших классов. В заключение авторами делается вывод о том, что использование проанализированных в статье методологических педагогических принципов воспитательной системы К.Д. Ушинского будут способствовать реализации поставленных задач по воспитанию человека на современном этапе.Ключевые слова: К.Д. Ушинский, воспитание, школьники, педагогическая антропология, природосообразность, культуросообразность, чувствования, эстетическое воспитание, искусство, педагогика, психология, обучение, развитие."The relevance of the scientific heritage of K. D. Ushinskiy in the modern education of schoolchildren"Dontsov Dmitry Aleksandrovich, candidate of psychological Sciences, associate Professor, Department of methodology of psychology of faculty of psychology of FSBEI "Moscow state University named after M. V. Lomonosov", Moscow dontsov-junior@bk.ruMoskvitina Olga Alexandrovna, candidate of psychological Sciences, associate Professor, senior researcher of the laboratory of scientific bases of children's practical psychology Federal state budgetary scientific institution "Psychological Institute RAO", Moscow mskvn-lg@yandex.ruThe article is methodological.Summary. In the introduction of the article, the relevance and importance of upbringing at the current stage, fixed at the legislative level, is substantiated. The main part reveals the role and importance of the basic views of the outstanding Russian teacher, public figure, writer Konstantin Dmitrievich Ushinsky. It is shown in detail that the principles of cultural appropriateness and the nature of the nature of the pedagogical concept of K.D. Ushinsky is not sufficiently used in modern pedagogical practice. The authors pay special attention to the ideas of K.D. Ushinsky on the role of art and aesthetic education in the spiritual and moral development of all students, starting with the youngest classes. In conclusion, the authors inference that the use of the methodological pedagogical principles of the educational system analyzed in the article by K.D. Ushinsky will contribute to the implementation of the tasks set for the upbringing of man at the present stage.Key words: K.D. Ushinsky, education, students, pedagogical anthropology, natural conformity, conformity, feeling, aesthetic education, art education, psychology, training, development.