Аннотация:The present chapter focuses on the investigation of linguistic diversity in the multiethnic Russian capital city, Moscow. An attempt is made to capture and explain the dynamic character of multilingualism in a mega-city from a sociolinguistic and socio-historical standpoint. Major historical anchors that point to specific periods that have contributed to the formation of Moscow’s urban multilingual space are outlined. We investigate the role of community-based institutions such as supplementary schools as well as heritage language provisions led by the Moscow Department of Education within the framework of state schools with an ethnocultural component for linguistic minority groups. Highlighting the dynamics of urban multilingualism from the perspective of language function, education, linguistic landscape and language policy we ask what factors contribute to linguistic diversity and to the dynamics of language/culture maintenance in Moscow.
Настоящая глава посвящена исследованию языкового разнообразия в многонациональной столице России Москве. Предпринята попытка охватить и объяснить динамичный характер многоязычия в мегаполисе с социолингвистической и социально-исторической точек зрения. Выделены основные исторические ориентиры, указывающие на конкретные периоды, которые способствовали формированию многоязычного городского пространства Москвы. Мы исследуем роль общественных учреждений, таких как дополнительные школы, а также программы изучения языков наследия, проводимые Департаментом образования Москвы в рамках государственных школ с этнокультурным компонентом для групп языковых меньшинств. Рассматривая динамику городского многоязычия с точки зрения функционирования языка, образования, языкового ландшафта и языковой политики, мы задаемся вопросом, какие факторы способствуют языковому разнообразию и динамике сохранения языка и культуры в Москве.